Miks valu eksisteerib ainult su peas (ja kuidas tugevat valu lahustada).

09.07.2018
Miks valu eksisteerib ainult su peas (ja kuidas tugevat valu lahustada).
Telli King of Spades siit


Tere! Mina olen Mikk King of Spadesist ja selles videos räägin, miks valu eksisteerib ainult su peas ja kuidas sa enda valu hetkega leevendada saad.

See varba ära löömine oli näitemäng, aga kui ma oleksin päriselt varba ära löönud, siis minu varvas valu ei oleks tundnud. Miks? Sest meie koed ei tunne valu.

Valuaisting genereeritakse hoopis aju poolt. Näiteks varba ära löömisega – närvid varbas tunnevad mingit suurt – tavalisest erinevat stimulatsiooni ja saadavad selle signaali ajju. Aju üritab meie jaoks panna kokku pilti, mis juhtus. Ta võtab arvesse ümbruskonda, meie liikumist, mineviku kogemusi ja veel erinevaid talle teadaolevaid faktoreid ning otsustab siis, kas see stimulatsioon võis olla meile potentsiaalselt ohtlik, projitseerides vastavalt sellele ka ohusignaali – valu, sellesse kohta, kust närviimpulss tuli.

Valu on niisiis sinu aju tõlgendamise küsimus, kusjuures turvalises keskkonnas, kus sa oled kindel, et midagi hullu juhtuda ei saa, koged sa valu vähem intensiivsena kui ebaturvalises keskkonnas.

See kõik on vajalik ellu jäämiseks ning see ju ongi aju peamine ülesanne – meid elus hoida. Probleem on aga selles, et peale mõnd traumeerivat juhtumit võib aju muutuda kunagi trauma saanud kohtade osas ülikaitsvaks ning tõlgendada ka väga kerget ohusignaali kui vajadust seda kohta kaitsta ning tulistada välja ebaproportsionaalselt suur valuaisting.

Mina näiteks astusin lapsena roostes naela läbi labajala ning ka peale seda, kui haav oli paranenud, olin ülitundlik iga sealt tuleva stimulatsiooni osas. Nii hakkasin ma käies oma jalga teistmoodi sättima ja vaadates, kuidas mu kingatallad kuluvad, on see kõnnak mul siiani sees.

Aga peamine probleem on kroonilised valud, kus aju projitseerib sageli valu suuremana kui asi väärt ning elukvaliteedi koha pealt ei ole enam probleemiks trauma või põletik, vaid valuaisting ise.

Kuigi valu on su aju omalooming ja teinekord tema poolt ka valesti tõlgendatud, ei tähenda see, et sa peaksid valu eirama. Tihti on valuaisting tõene ja kaitseb meid. Vahel aga aga takistab ta tegemast asju, mida me peame tegema ja tõmbab elukvaliteeti alla.

Tahangi sulle anda kaks tehnikat, kuidas sa saad oma valuaistingut oluliselt leevendada.
 

  1. Enesekindlus ja hetkes olek (ing. k. mindfulness). Uuringud näitavad, et enesekindlus ja vaimne ettevalmistus valu talumiseks aitab seda tunda väiksemana kui muidu. See on just sihiliku füüsilise töö puhul oluline – oled sa kahevõitleja või pead tõstma mingit terava servaga rasket eset ja tead juba ette, et see hakkab su näppudele haiget tegema. Nii aitab siinkohal teadlik ja intensiivne õigete mõtete ning meeleolu sugestioon.

  2. Ootamatu valu puhul, näiteks lööd end kuskile ära, on meditatsioonis hästi lihtne praktika. Kohe peale valuaistingu tekkimist proovi mõttes üles leida see koht, mis kõige rohkem valutab ja seda ruutmillimeetri täpsusega. Sellest ei piisa, et oled varba ära löönud ja ütled, et valutab varvas. Kust täpselt? Selline ärkvelolek ja probleemi tuumani minek toob endaga kaasa huvitava fenomeni – kui aju on valu üle võimendanud, hakkab see no. valu epitsenter ringi liikuma ning koheselt leevenema. Mina olen enda migreeni peavalusid niimoodi mõttes taga ajanud ja väga suure eduga – õigel ajal jaole saades muudab see vähemalt minul migreeni kordades lihtsamini talutavaks.


Valu on illusioon ja meie kaitsemehhanism. Kui närvid saavad mingi kõvema stimulatsiooni, siis saadavad nad ajju signaali - küsimuse, et mis juhtus? Ja aju üritab hetkega sellele vastuse leida, võttes arvesse ümbruskonda, seda, kas midagi sarnast sellises kehaosas on varem juhtunud ja mis siis sai...ja asetab kõik selle konteksti. Ja vastavalt sellele, kui tõsiseks ta sündmust peab, tekitab ta ka valutunde selles kohas, kust ta signaali sai. Teinekord paneb mööda ja hindab olukorda valesti.

Probleem on kroonilise valuga või siis, kui kunagine trauma jääb valu edasi projitseerima.

Kui kardad jalga ära lüüa, siis projitseerib aju selle valu suuremana - expectations.

Mida rohkem sa valu oled tundnud, seda ebatäpsemaks valuaistingud muutuvad - ei suuda enam aru saada täpselt, kust valutab.

King of Spadesi uudiskiri ilmub kaks korda kuus.
Meiega õpid uut nii tervisest kui King of Spadesist.
Sinu e-maile ei jagata kolmandate osapooltega.

Me ei jaga kunagi Sinu e-maili aadressi ega muud isiklikku infot kolmandate osapooltega ilma Sinu selge nõusolekuta. Tutvu kasutustingimustega.

Heida pilk ka meie teistele postitustele

Millised tehnikavidinad aitavad Sind lähemale purunematusele

Millised tehnikavidinad aitavad Sind lähemale purunematusele

06.02.2017
Vaata, millised tehnikavidinad aitavad meil olla tugevamad, tervemad ja energilisemad.
[...]
Isadepäeve-eri: meeste jõudlusest faktipõhiselt

Isadepäeve-eri: meeste jõudlusest faktipõhiselt

30.10.2017
Varsti on käes isadepäev, aga selles videos tahan ma rääkida sellest, miks paljud poisid ja mehed, kes oma isale õnne soovivad, ise kunagi neid õnnesoove vastu võtta ei saa.
[...]
Profipoksija Rain Karlson: "Mis on poksis edu aluseks ja miks ma tarvitan King of Spadesi"

Profipoksija Rain Karlson: "Mis on poksis edu aluseks ja miks ma tarvitan King of Spadesi"

07.04.2017
Profipoksija, 5x Eesti meister, rahvuskoondislane ja treener. Küsisime, milliste vaimsete ja füüsiliste väljakutsetega ta profina silmitsi seisab...
[...]
Me kõik kardame midagi. Millised on sinu hirmud?

Me kõik kardame midagi. Millised on sinu hirmud?

08.01.2018
Usutavasti võib neid mehi, kes midagi ei karda, leida vaid Himaalaja mägede koobastest, mungarüü seljas ning jalad Lootose asendis.
[...]
Mine „tsooni“ ja tõsta oma tulemuslikkust

Mine „tsooni“ ja tõsta oma tulemuslikkust

30.04.2019
Oled sa kunagi tsoonis olnud? Ja siinkohal ei ole silmas peetud mitte vanglažargooni, vaid ühte kummalist teadvuse olekut, mida psühholoogias kutsutakse „tsoonis olemiseks“
[...]
Harjumuse tekitamise väljakutse: Plank

Harjumuse tekitamise väljakutse: Plank

06.03.2017
Plank ​parandab oluliselt su üldfüüsilist vormi ja enesetunnet ning ei võta päevas rohkem kui viis minutit. Tundub mõistliku uue harjumusena, eks?
[...]
Buda munga tehnika, mis aitab mul fookust hoida

Buda munga tehnika, mis aitab mul fookust hoida

02.05.2017
Kindlasti tead, mis tunne see on, kui sa ei suuda teinekord lõpetada isegi küllalt lihtsat ülesannet nagu e-maili kirjutamine või kirja mõttega läbi lugemine...
[...]
Unustatud näoilme, mis vabastab rahuloluhormoonid

Unustatud näoilme, mis vabastab rahuloluhormoonid

09.04.2018
Kas sa soovid endas vallandada heaolu- ja õnnehormoone, alandada stressitaset ning kõige tipuks olla mõjukam ning panna teised endasse positiivselt suhtuma?
[...]
Sulge

Ostukorv on tühi

Vahesumma:
Mine ostukorvi Jätka ostmist