Nelja nädalaga jääauku. Miks küll?

01.01.2018
Nelja nädalaga jääauku. Miks küll?
Telli King of Spades siit


Mina olen Mikk King of Spadesist. Täna on 31. detsember, kell on vähem kui 10.00 hommikul ning täna saab mul täis esimene aasta end teadlikult külma veega karastamisest. Selle tähistamiseks sõidangi praegu Pirita Jahisadamasse, et seal väike taliujumine teha.

Selles videos soovin aga rääkida, miks võiksid ka sina end regulaarselt karastama hakata ning kuidas end vaid nelja nädalaga ette valmistada selliselt, et võid suvalisel hetkel, mitte ainult sauna abiga külma jääauku hüpata – vahet pole, kui külmakartlik sa praegu oled.

Kõigepealt siis – miks karastamine?

Rahvasuu räägib, et külmaga karastamine tugevdab immuunsüsteemi. Sellega võib pigem nõus olla, kuigi uuringud näitavad, et see efekt ei ole kaugeltki nii suur kui me sooviksime. Samas teame, et teinekord ongi vaid vähest lisareservi tarvis selleks, et soovitud tulemus, siinkohal siis terve püsimine, saavutada. Me kõik teame ju vanasõna kaameli selgroost ja viimasest õlekõrrest.

Teiseks, hommikune külm dušš äratab su vaid hetkega üles, kuna aktiveerib sümpaatilise narvisüsteemi ja paneb su hetkelisse stressiseisundisse. See on aga antud juhul hea, kuna stress kestab lühikest aega ja keha saab kohe uuesti oma normaalsesse seisu tagasi pöörduda – nüüd aga juba täielikult ärkvel olles. Ühtlasi vallandab külm dušš dopamiini – hormooni, mis annab meile mõnutunde.

Peale magamist on külm hea ka meeste viljakusele. Magades munandikoti temperatuur tõuseb, mis seemnevedeliku kvaliteedile hästi ei mõju, ning külm dušš aitab temperatuuri uuesti alla tuua.

Kõige olulisem aga külma veega karastamise juures on minu meelest see, et see parandab oluliselt mitokondrite tööd. Ma olen mitokondritest teinud ka eraldi video ja lingin selle siiasamasse, kuid lühidalt öeldes – mitokondrid on iidsed bakterid, kes hakkasid meie rakkudega sümbioosis elama ning ajapikku said raku üheks osaks. Mitokondreid nimetatakse raku energiajaamadeks, kuna just nemad genereerivad meile energiat. Ja kui su mitokondrid on halvas seisus – ning tänapäeva maailm seda ebaoptimaalsete toitumisvalikute, istuva eluviisi, keskkonnamürkide ja muu sellisega vägagi soodustab – ei ole sa nii tugev kui võiksid olla ning hullematel juhtudel võib halvasti töötavad mitokondrid soodustada koledate haiguste nagu Sclerosis Multiplex teket. Nii ongi ülioluline need iidsed bakterid hoida väga heas vormis ning külmaga karastamine aitab seda teha.

Kusjuures – karastamine täiendab King of Spadesi suurepäraselt, kuna meie lisandis olevad koostisosad tugevdavad samuti immuunsust, parandavad viljakust ning mis siin kontekstis kõige olulisem – toetavad mitokondrite tööd. Nii et kui sa seda veel teinud ei ole, siis kaalu kindlasti King of Spadesi lisamist oma menüüsse.

Nüüd aga - kuidas end külmaga vaid nelja nädalaga harjutada? Mina kasutasin selleks Hollandi Jäämees Wim Hofi lihtsat strateegiat – esimese nädala hommikutel lõpeta enda soe dušš 15-sekundilise külma dušiga, teisel nädalal pikenda karastamise aega 30 sekundini ning neljandal nädalal juba minutini. Mina olin väga külmakartlik ning teadliku karastamisega algust tegemine võttis mult palju vaimujõudu, kuid Hofi lihtne plaan töötab ja saad vaid kuu ajaga end samasse seisu kus mina – mida sulle ka praegu demonstreerin.

PS! Kuna Pirita jahisadama taliujumispunkt oli suletud, aga allaandjad me King of Spadesis ei ole, siis vette sumas Mikk hoopis Pirita rannas. Karastav ja mõnus!

Allikas: Kliki uuringute nägemiseks...
  1. Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans. Janský L1, Pospísilová D, Honzová S, Ulicný B, Srámek P, Zeman V, Kamínková J. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1996;72(5-6):445-50.

  2. Buijze, Geert A. et al. “The Effect of Cold Showering on Health and Work: A Randomized Controlled Trial.” Ed. Jacobus van Wouwe. PLoS ONE 11.9 (2016): e0161749. PMC. Web. 1 Jan.

  3. Immune changes in humans during cold exposure: effects of prior heating and exercise. Brenner IK1, Castellani JW, Gabaree C, Young AJ, Zamecnik J, Shephard RJ, Shek PN.2018. J Appl Physiol (1985). 1999 Aug;87(2):699-710.

  4. LaVoy EC, McFarlin BK, Simpson RJ (2011) Immune responses to exercising in a cold environment. Wilderness Environ Med 22(4): 343–51.

  5. Shephard RJ, Shek PN (1998) Cold exposure and immune function. Can J Physiol Pharmacol 76(9): 828–36.

  6. Human physiological responses to immersion into water of different temperatures. Srámek P1, Simecková M, Janský L, Savlíková J, Vybíral S. Eur J Appl Physiol. 2000 Mar;81(5):436-42.

  7. Brazaitis, Marius et al. “Two Strategies for Response to 14°C Cold-Water Immersion: Is There a Difference in the Response of Motor, Cognitive, Immune and Stress Markers?” Ed. Alexandra Kavushansky. PLoS ONE 9.10 (2014): e109020. PMC. Web. 1 Jan. 2018.

  8. The effect of temperature on the motility and viability of sperm. Appell RA, Evans PR, Blandy JP. Br J Urol. 1977;49(7):751-6.

  9. Scrotal temperature and semen quality in men with and without varicocele. Ali JI1, Weaver DJ, Weinstein SH, Grimes EM. Arch Androl. 1990;24(2):215-9.

  10. Reprod Toxicol. 2002 May-Jun;16(3):215-21. Impact of diurnal scrotal temperature on semen quality. Hjollund NH1, Storgaard L, Ernst E, Bonde JP, Olsen J.

  11. Effects of Cold Stimulation on Mitochondrial Activity and VEGF Expression in vitro. Sugasawa T1, Mukai N2, Tamura K3, Tamba T3, Mori S1, Miyashiro Y4, Yamaguchi M4, Nissato S5, Ra S5, Yoshida Y1, Hoshino M6, Ohmori H2, Kawakami Y5, Takekoshi K5. Int J Sports Med. 2016 Sep;37(10):766-78. doi: 10.1055/s-0042-102659. Epub 2016 Apr 26.

  12. Jornayvaz FR, Shulman GI. Regulation of mitochondrial biogenesis. Essays in biochemistry. 2010;47:10.1042/bse0470069.

  13. Regular postexercise cooling enhances mitochondrial biogenesis through AMPK and p38 MAPK in human skeletal muscle. Ihsan M1, Markworth JF2, Watson G3, Choo HC4, Govus A5, Pham T2, Hickey A2, Cameron-Smith D2, Abbiss CR5. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2015 Aug 1;309(3):R286-94.

  14. Mao P, Reddy PH. Is multiple sclerosis a mitochondrial disease? Biochimica et biophysica acta. 2010;1802(1):66-79. doi:10.1016/j.bbadis.2009.07.002.

King of Spadesi uudiskiri ilmub kaks korda kuus.
Meiega õpid uut nii tervisest kui King of Spadesist.
Sinu e-maile ei jagata kolmandate osapooltega.

Me ei jaga kunagi Sinu e-maili aadressi ega muud isiklikku infot kolmandate osapooltega ilma Sinu selge nõusolekuta. Tutvu kasutustingimustega.

Heida pilk ka meie teistele postitustele

Miks sa ei tunne meditatsiooni positiivset mõju

Miks sa ei tunne meditatsiooni positiivset mõju

13.08.2018
Kui meditatsioonil on nii suur mehe suutlikkust ja tervist toetav efekt, siis miks sina seda usutavasti ei tunne?
[...]
Millised tehnikavidinad aitavad Sind lähemale purunematusele

Millised tehnikavidinad aitavad Sind lähemale purunematusele

06.02.2017
Vaata, millised tehnikavidinad aitavad meil olla tugevamad, tervemad ja energilisemad.
[...]
Vaid muusika abiga sooritusvõimele 10% juurde?

Vaid muusika abiga sooritusvõimele 10% juurde?

20.02.2018
Kuidas õige muusika kuulamise faaside planeerimise ja õige muusika valikuga saad oma sportlikke tulemusi tõsta kuni 10%.
[...]
Energiat napib ja tuju on morn? Leidsime ühe süüdlase üles!

Energiat napib ja tuju on morn? Leidsime ühe süüdlase üles!

22.01.2018
Kuidas valguse puudumine, aga ka valgus valel ajal su võimsust ja suutlikkust mõjutab. 
[...]
Ei jõua trenni? Pole probleemi!

Ei jõua trenni? Pole probleemi!

05.03.2018
Pole hullu – oma füüsilise koormuse võid kätte saada ka tugitoolis istudes ja .... visualiseerides.
[...]
Kas su sõbrad on tahtmatult hoopis su vaenlased?

Kas su sõbrad on tahtmatult hoopis su vaenlased?

21.08.2017
Sõprus on, eriti meie – meeste – hulgas kui Püha Graal. Ja sõpru vajame me sotsiaalsete olenditena absoluutselt kindlasti. 
[...]
Tõeline elupikendamise harjutus, mida sa siiani teinud ei ole

Tõeline elupikendamise harjutus, mida sa siiani teinud ei ole

19.09.2018
Kui tegusa ning endast ja oma tervisest lugu pidava mehena liigud suvel palju väljas, mis toetab tugevalt südame veresoonkonna tervist, siis kohe algava külma ja märja kaamosega...
[...]
Janar Rückenberg: “Miks mina tarvitan King of Spadesi”

Janar Rückenberg: “Miks mina tarvitan King of Spadesi”

19.03.2017
Eesti ühe suurema jõutreeningu- ja üldkehalise ettevalmistuse teadmistepagasiga mees, kes on kirjutanud ka populaarse raamatu “Sinu parim vorm jõusaalist”...
[...]
Sulge

Ostukorv on tühi

Vahesumma:
Mine ostukorvi Jätka ostmist